Szacowanie poziomu funkcjonowania dziecka –
PEP-R

Co to jest Profil Psychoedukacyjny PEP-3 ?

Profil Psychoedukacyjny (PEP-3) służy do oszacowaniu poziomu funkcjonowania dziecka. Jest podstawą do opracowania programu terapeutycznego dopasowanego do potrzeb i możliwości dziecka. Przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (do 12 r.ż.), funkcjonujących na poziomie przedszkolnym lub niższym – od sześciu miesięcy do siedmiu lat. Szczególnie polecany jest do diagnozowania rozwoju dzieci z autyzmem lub całościowymi zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu, zespołu Aspergera oraz dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy (rozwiązanie dużej ilości zadań nie zależy od poziomu rozwoju mowy). Test pozwala na ocenę poziomu funkcjonowania dziecka na dwóch skalach: Skala Rozwoju i Skala Zachowań.

Jak przebiega test PEP-3

Czas badania testem PEP zależy od wieku dziecka. Badanie zazwyczaj rozłożone jest na 1 – 2 spotkania po 60 minut. Po badaniu, na podstawie uzyskanych wyników istnieje możliwość ułożenia indywidualnego planu terapii. Program terapeutyczny zawiera zalecenia nie tylko dla terapeutów pracujących z dzieckiem, ale także propozycje ćwiczeń do realizacji w warunkach domowych, przy użyciu podstawowych pomocy edukacyjnych.

Jakie są korzyści z przeprowadzenia testu PEP-3

Przeprowadzenie testu PEP-R w Gabinecie Terapeutycznym Logopedica pozwala na na ocenę poziomu funkcjonowania dziecka na dwóch skalach: Skala Rozwoju i Skala Zachowań.

Skala Rozwoju – bada 7 funkcji istotnych dla procesu rozwoju i uczenia się:
• naśladowanie – ocena umiejętności naśladowania dźwięków i ruchów. Bardzo ważna sfera w przypadku dzieci z autyzmem
• percepcję – ocena percepcji wzrokowej i słuchowej
• motorykę dużą – sprawdza umiejętności ruchowe, takie jak: stanie na jednej nodze, rzucanie/łapanie
• motorykę małą – sprawdza sprawność dłoni, konieczną do osiągnięcia samodzielności. Zadania dotyczą chwytania, manipulowania przedmiotami
• koordynację wzrokowo-ruchową – przykładowe zadania: rysowanie, kolorowanie, przerysowywanie, układanie klocków
• działania poznawcze – bada funkcje umysłowe, przykładowe zadania: wskazywanie części ciała, rozpoznawanie nazw kolorów
• mowę czynną – sprawdza umiejętność mówienia i podstawowe umiejętności związane z nauką czytania

Skala Zachowań – ocenia stopień zaburzeń zachowania w 4 sferach:
• nawiązywanie kontaktów i reakcje emocjonalne
• zabawa i zainteresowanie przedmiotami
• reakcje na bodźce
• mowa

Profil zawiera nie tylko umiejętności, które dziecko już osiągnęło (sfera aktualnego rozwoju), ale i takie, które się stale rozwijają (sfera najbliższego rozwoju).

Skip to content